پای بیمه‌ها روی گلوی بیماران!

آفتاب یزد-مریم مرادی: اگر بخواهید بیمه شوید تا در شرایط بحرانی اقتصاد کشور هزینه درمانتان کم یا رایگان شده و اندکی از مخارج‌تان کاسته شود، باید به یکی از مراکز بیمه‌ای در کشور رجوع کرده تا بعد از طی مراحل طولانی اداری بتوانید از این بیمه‌ها استفاده کنید. اما برای اتمام مراحل آن و صدور دفترچه بیمه، اگر پول را پرداخت نکنید قطعا به در بسته می‌خورید. یکی دو روز بعد هم ندارد باید همان موقع هزینه را پرداخت کنید! نکته جالب ماجرا اینجا است که در قانون هم به صراحت آمده که بیمه باید مقداری از این پول را به حساب وزارت بهداشت واریز کند تا آنها با پرداخت این پول به بیمارستان‌ها خدمات رایگان به مردم ارائه کنند تا این چرخه ادامه داشته باشد. اما بیمه‌ها یا این پول را به حساب وزارت بهداشت پرداخت نمی‌کنند یا دیر می‌دهند و منابع درمان رایگان مصدومین ترافیکی که قانون بر آن‌ها تکلیف کرده را در جای دیگر و برای صاف کردن بدهی‌های‌شان هزینه می‌کنند. آن هم در حالیکه قانون آنها را به حال خود رها کرده است و همین امر موجب شده بیمارستان‌های کشور با مشکل جدی رو‌به‌رو و تا آستانه ورشکستگی بروند. به عبارتی بیمه با پولی که از مردم برای درمان رایگان آنها می‌گیرد، تجاری و صندوقی برخورد می‌کند تا جاییکه وزارت بهداشتی‌ها هم صدای‌شان درآمده و با اولتیماتوم چند روزه به بیمه‌ها برای صاف کردن بدهی‌شان، از ارسال نامه برای دریافت مستقیم پول از مردم خبر داده‌اند.

بیمه پول وزارت بهداشت را نمی‌دهد
رضایی، مدیر بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار آفتاب یزد درباره این ماجرا می‌گوید: «قبل از سال 1384 روزی نبود که در روزنامه‌ها، تلویزیون و رادیو از مشکلات بیمه‌ای چند نفر از بیماران تصادفی نگفته باشند. بیمار تصادفی وقتی که به بیمارستان می‌رفت، بیمارستان هزینه را از بیمار مطالبه می‌کرد و این پول را باید بیمه‌های تجاری مانند ایران، آسیا، توسعه و ... می‌دادند. اما این بیمه‌های تجاری با قوانین مختلف و دست‌و‌پا گیر پول مردم را نمی‌دادند. از طرف دیگر هم بیمارستان گلایه داشت که بیمه پول ما را نمی‌دهد. براساس


بند ب ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه، ماده30 قانون الحاق 2 که دائمی است و ماده 92 قانون برنامه چهارم توسعه در سال 1384، برای رفع این مشکلات چنین قوانینی ایجاد شد و در برنامه چهارم توسعه مقرر شد تا ده درصد بیمه شخص‌ثالث، سرنشین و مازاد به حساب درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت واریز شود تا از درآمد حاصل از این ده درصد براساس تعرفه‌های دولتی
مردم را رایگان درمان کنند. اما بیمه‌ها ده درصد اضافه از مردم گرفتند و همان را هم یا دیر به وزارت بهداشت پرداخت کردند یا پس ندادند.» وی افزود: «در برنامه پنجم توسعه باز هم این پول مدت طولانی در حساب آنها ماند و بر نگرداندند. پس قانون‌گذار مقرر کرد که این ده درصد باید همزمان که از مردم گرفته می‌شود، حتی اگر قسطی هم باشد به حساب وزارت بهداشت برود. اما بیمه‌ها باز هم قانون را رعایت نکردند و پولی به حساب وزارت بهداشت واریز نشد.
در اینجا قانون باید پیگیر آن ده درصد اضافی که از مردم گرفتند، می‌شد اما هیچ کس پیگیر نشد. چرا در کشور کسی یقه بیمه‌ها را نمی‌گیرد که چرا قانون را اجرا نمی‌کنید؟» مدیر بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به تخلفات بیمه ایران در بازپرداخت پول به وزارت بهداشت، اظهار کرد: «مسئله بعد مربوط به بیمه دولتی ایران است که هنوز بیش از 800 میلیارد تومانی که از مردم گرفته را پس از یک سال و نیم به وزارت بهداشت نداده است.» رضایی در مورد مشکلات عدیده‌ای که با این کار بیمه‌های تجاری به‌خصوص بیمه ایران برای این بیمارستان‌ها به‌وجود آورده گفت: «به ویژه بیمارستان‌هایی که بیماران تصادفی را پذیرش می‌کنند با مشکل جدی رو‌به‌رو هستند، نه آنها ذخیر‌ه‌ای‌ دارند و نه وزارت بهداشت منبعی برای جبران دارد. در این شرایط وزارت بهداشت چه کند؟
از مردم پول بگیرد؟ زمانیکه از بیمه‌ها طلب
پولمان را می‌کنیم هم می‌گویند به فلان دستگاه دولتی بدهکار بودیم و از آموزش و پرورش هم طلبکاریم. درصورتی‌که پولی که از مردم گرفته می‌شود را نباید به طلب‌شان از جای دیگر واگذار کنند! به نظر می‌رسد بیمه پولی که از مردم می‌گیرد را در جای دیگری خرج می‌کند.»

پولی که بیمه می‌گیرد کجا می‌رود؟
این سخنان تازه نیستند و مدتی قبل هم رضایی، مدیر بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت از عدم تمکین بیمه‌ها به قانون گلایه کرده و با بیان اینکه در حال حاضر بیمه‌های تجاری بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهکارند، به ایسنا گفته بود: «این درحالی است که مصدومان ترافیکی در بیمارستان‌ها با توجه به شرایط جاده‌های کشور و با توجه به نوع خودروهایمان نه‌تنها کاهش نمی‌یابد، بلکه روز به‌روز در حال افزایش هستند. وزارت بهداشت نیز بنا بر وظیفه، آنها را به صورت رایگان درمان و حتی لوازم مصرفی آنها را هم در محل بیمارستان تامین می‌کند، اما بیمه‌های تجاری پول را از مردم می‌گیرند و سهم وزارت بهداشت را هم نمی‌دهند.» وی از اعلام ورشکستگی یکی از این صندوق‌های بیمه تجاری، خبر داده و اظهار کرده بود: «ما از این بیمه تجاری شکایت کرده‌ایم و موظف است که پول وزارت بهداشت را پرداخت کند. به هر حال اینکه ورشکست شده است، دلیل نمی‌شود پولی را که از مردم دریافت کرده، ندهد. در حال حاضر اگر کسی بخواهد ماشینش را بیمه کند، ابتدا باید پول بیمه را پراخت کرده و یا پیش پرداختی بدهد.» رییس اداره بودجه معاونت درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه ما با این بیمه‌های تجاری جلسه گذاشتیم و مکاتبات فراوانی کرده‌ایم، گفت: «اما متاسفانه هنوز اقدام عاجلی برای پرداخت پول وزارت بهداشت از سوی آنها انجام نشده است. به هر حال حجم مطالبات وزارت بهداشت از بیمه‌ها افزایش یافته است. بنابراین یا بیمه‌ها باید به قانون تمکین کنند و پول مردم را بابت درمان رایگان مصدومان ترافیکی به وزارت بهداشت پرداخت کنند یا اینکه وزارت بهداشت مجبور است اقدامات قانونی و حقوقی در این باره انجام دهد.» رضایی تاکید کرده بود: «در مواردی که بیمه‌های پایه در پرداخت مطالبات تاخیر دارند، می‌گویند ما از منابع عمومی دولت پولمان را دریافت می‌کنیم و دولت پولمان را با تاخیر می‌دهد؛ چراکه نفت ارزان شده و وضعیت بودجه مناسب نیست. در نتیجه پول وزارت بهداشت را هم با تاخیر می‌دهیم. این درحالیست که بیمه‌های تجاری پول بیمه را ابتدا از مردم می‌گیرند و تاخیرشان در پرداخت پول وزارت بهداشت پذیرفتنی نیست.» وی همچنین گفته بود: «بیمه‌های تجاری به تعداد ماشین‌ها و موتورهایی که در کشور وجود دارد، از مردم پول می‌گیرند، باید پرسید که این پول کجا می‌رود؟ چرا ۱۰ درصد سهم وزارت بهداشت را نمی‌دهند. بنابراین سازمان‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات باید از این بیمه‌ها حسابرسی کنند تا ببینیم پول مردم برای چه مصارفی
خرج می‌شود.»

عاقبت کارشکنی بیمه‌ها
برای پیگیری این مسئله که ارتباط مستقیمی با جیب و جان مردم دارد به بیمارستان شهدای هفتم تیر واقع در شهر ری استان تهران سری‌زدیم تا مستقیم از جزئیات امور مطلع شویم.
ساعت 3 بعد از ظهر بیمارستان مملو از بیماران و همراهانشان بود. بخش اورژانس شلوغ‌تر و بیماران بر روی تخت جابه‌جا می‌شدند. با همراه یکی از این بیماران که از گردن تا نوک انگشتان پا باند پیچی شده و در گچ بود درباره مشکلات بیمه‌ای آنها صحبت کردیم که متوجه شدیم بیماران در این مورد با بیمارستان مشکلی ندارند. از روی تابلوهای نصب شده در حیاط بیمارستان به سمت ساختمان‌های اداری بیمارستان و اتاق ریاست هدایت شدیم اما در اتاق قفل بود. وقتی هم که سراغ رئیس بیمارستان را از سوپروایزر آنجا گرفتیم گفتند که جمعه‌ها رئیس بیمارستان نیستند و فردا تشریف بیاورید. اما تماس روز شنبه ما چه با ریاست بیمارستان شهدای هفتم تیر و چه با ریاست بیمارستان شهید رجایی شیراز بی نتیجه باقی ماند. پس همانطور که آن مقام مسئول در وزارت بهداشت گفته بود تا الان همه چیز طبق قانون بوده و بیمارستان به تعهداتش نسبت به حقوق بیماران عمل کرده است. اما اگر بیمارستان‌ها برای ادامه فعالیت و ارائه خدمات درمانی به بیماران به جای دریافت پول از بیمه‌های طرف قراردادشان از بیماران تصادفی درخواست پول کنند چه مشکلاتی پیش‌می‌آید؟ شاید باز هم با کارشکنی بیمه دولتی بزرگی مانند ایران، شاهد برخورد بد با بیماران در بیمارستان‌ها باشیم که اگر چنین برخوردی شود جای گله باقی نمی‌ماند.